Logopedie op school/KDV
Wat is logopedie op een dependance?
Logopedie op een dependance betekent dat wij logopedische zorg aanbieden op een school of binnen een kinderopvanglocatie. Dit zijn aanvullende locaties naast onze hoofdlocaties, speciaal ingericht om logopedie dichterbij de dagelijkse omgeving van kinderen te brengen.
Dependances maken het mogelijk om logopedische zorg laagdrempelig, flexibel en in samenwerking met leerkrachten of pedagogisch medewerkers te organiseren. Hierdoor wordt de zorg beter geïntegreerd in de leefomgeving van het kind, wat vaak een meerwaarde biedt voor het behandelproces.
Waarom logopedie op dependances?
Logopedie op een dependance heeft meerdere voordelen:
- Korte lijnen: Wij werken nauw samen met leerkrachten en pedagogisch medewerkers. Ouders geven hiervoor expliciet toestemming, zodat we samen het beste kunnen bereiken voor het kind.
- Dichtbij huis: Het biedt ouders en kinderen de mogelijkheid om zorg te ontvangen in een vertrouwde omgeving, zoals school of opvang.
- Flexibiliteit: Dependances zijn toegankelijk tijdens schoolvakanties en na schooltijd, zodat de zorg altijd door kan gaan.
- Toegankelijkheid: Ouders kunnen een combinatie maken tussen behandelingen op een dependance en een hoofdlocatie, afhankelijk van wat voor hen het beste werkt.
Eisen voor logopedie op dependances
Om logopedie op een dependance te mogen aanbieden, gelden er duidelijke eisen. Deze worden gesteld door:
- Logopedie Abel;
- Onze beroepsvereniging (NVLF);
- De zorgverzekeraars.
De belangrijkste eisen zijn:
- Ouderbetrokkenheid: Ouders moeten minimaal 50% van de behandeltijd aanwezig zijn. Dit mag zowel fysiek als online.
- Toegankelijke locatie: De dependance moet openstaan voor iedereen, niet alleen voor leerlingen van de school of opvang.
- Inrichtingseisen: De ruimte moet voldoen aan de voorwaarden voor een logopedische praktijk, inclusief rust en privacy.
- Bereikbaarheid: De locatie moet beschikbaar zijn tijdens vakanties en na schooltijd.
- Duidelijke communicatie: De dependance moet zichtbaar en herkenbaar zijn als onderdeel van Logopedie Abel, inclusief duidelijke bewegwijzering en externe aanduidingen.
Ons beleid
Bij Logopedie Abel hanteren we de volgende principes voor logopedie op dependances:
Ouderbetrokkenheid en doelstellingen
Onze logopedische behandelingen zijn gericht op instructie aan ouders. Wij leren kinderen niet alleen nieuwe vaardigheden, maar ondersteunen ouders zodat zij deze vaardigheden thuis verder kunnen stimuleren. Dit betekent:
- Ouders zijn bij minimaal 50% van de behandelingen aanwezig, fysiek of online.
- Samen met uw logopedist bespreekt u hoe deze aanwezigheid het beste vormgegeven kan worden.
- Doel: Maximale ouderbetrokkenheid, zodat de leerdoelen thuis worden geoefend en verankerd.
Logopedie is een samenwerking. Wij zijn de instructeurs, maar u als ouder speelt de hoofdrol in het leerproces van uw kind.
Geen standaard ‘logopedie op school’
Onze aanpak verschilt van traditionele logopedie op school. Wij halen kinderen niet simpelweg uit de klas voor een behandeling, om hen daarna zonder context terug te sturen.
- Het echte werk gebeurt thuis, onder begeleiding van de ouders.
- Wij ondersteunen ouders met kennis en tools om dit effectief te doen.
- Online behandelingen zijn ook mogelijk, bijvoorbeeld op drukke dagen of in vakanties.
Terugkoppeling en oefenen
Het is essentieel dat ouders thuis oefenen met hun kind en regelmatig terugkoppeling geven aan de logopedist. Dit helpt ons de behandeldoelen te monitoren en bij te sturen waar nodig.
Wat als ouderbetrokkenheid niet haalbaar is?
Wanneer ouderaanwezigheid en betrokkenheid niet haalbaar blijken, ook niet na overleg en aanpassingen, zijn wij helaas genoodzaakt de logopedie (tijdelijk) stop te zetten. In dat geval kijken we samen of logopedie op een later moment of in een andere vorm beter aansluit.
Verschil tussen logopedie op school en schoollogopedie
Logopedie op een dependance, zoals wij dit aanbieden, is zorggerichte logopedie die vanuit de basisverzekering wordt gefinancierd. Onze behandelingen hebben logopedische doelstellingen gericht op de zorgbehoefte van het kind, zoals taal-, spraak-, stem- of slikproblemen. Dit verschilt van schoollogopedie, waarbij een logopedist door de GGD of de school wordt ingezet voor bijvoorbeeld screenings, preventie, of advisering aan leerkrachten. In sommige gevallen, zoals bij speciaal onderwijs, is de logopedist zelfs in dienst van de school en richt zich op ondersteuning binnen de schoolsetting.
Onze focus ligt op individuele behandeldoelen binnen de zorg, terwijl schoollogopedie vaak gericht is op bredere ondersteuning en onderwijsgerichte doelen. Ook de financiering verschilt: wij declareren rechtstreeks bij de zorgverzekeraar, terwijl schoollogopedie doorgaans door de gemeente of school wordt bekostigd. Meer over de financiering en vergoeding van logopedie vanuit de zorgverzekeraar klik hier. Niet alle zorgverzekeraars vergoeden logopedie op school namelijk.
Samenwerking met scholen en kinderopvang
Om logopedie op een dependance goed te kunnen organiseren, is samenwerking met de school of kinderopvang essentieel. Wij vragen scholen en opvanglocaties het volgende te faciliteren:
- Een geschikte ruimte die voldoet aan de inrichtingseisen voor logopedie.
- Toegang tot de ruimte tijdens vakanties, vrije dagen en na schooltijd.
- Mogelijkheid om de dependance zichtbaar te maken als onderdeel van Logopedie Abel, bijvoorbeeld met een bord of sticker.
Belangrijke informatie voor ouders
- Niet alle zorgverzekeraars vergoeden logopedie op dependances. Bekijk onze pagina over vergoeding voor meer informatie.
- Ouders kunnen een combinatie maken tussen behandelingen op een dependance en op een hoofdlocatie.
- Bij ons beleid staat ouderbetrokkenheid centraal. Dit betekent dat de sessies vooral gericht zijn op instructies aan ouders, zodat de leerdoelen thuis verder ontwikkeld kunnen worden.
Voor meer vragen over logopedie op een dependance, kunt u contact opnemen met ons via het contactformulier.